Péče s důrazem na kvalitu a bezpečí v PN Bohnice
Prioritou PN Bohnice je zajišťovat veškerou péči bezpečně v maximální možné kvalitě.
To by se neobešlo bez špičkových a kvalifikovaných odborníků na všech úrovních jak zdravotních služeb, tak v administrativní či technické podpoře. Vrcholový management nemocnice uplatňuje moderní přístupy v systému řízení kvality, založené na celosvětově uznávaných trendech. Tento systém řízení kvality je vedením nemocnice pravidelně vyhodnocován a opakovaně prověřován externím hodnotitelem kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče. Provoz nemocnice je pochopitelně kontrolován i dalšími oprávněnými subjekty s cílem ověřování dodržování legislativních požadavků.
Psychiatrická nemocnice Bohnice zřizuje samostatné oddělení řízení kvality, které koordinuje celý proces kontinuálního zlepšování zdravotní péče, a tedy i kvality a bezpečí zdravotních služeb. Při tomto mimo jiné:
- spolupracuje při formulování a vyhodnocování Programu zvyšování kvality a bezpečí,
- spravuje systém vnitřních předpisů zveřejněných prostřednictvím procesní mapy,
- sleduje, analyzuje a interpretuje indikátory kvality,
- zajišťuje management nežádoucích událostí a navrhuje preventivní opatření,
- koordinuje a vyhodnocuje dotazníková šetření spokojenosti pacientů,
- zhodnocuje dodržování rezortních bezpečnostních cílů,
- provádí kontrolu poskytovaných zdravotních služeb pomocí interních auditů,
- seznamuje personál s řízením rizik v poskytované zdravotní péči,
- podílí se na školení nově nastupujících zaměstnanců v oblasti managementu kvality a bezpečí,
- zabezpečuje metrologii, tedy péči o zdravotnické prostředky a měřidla.
Vedoucí oddělení řízení kvality
Mgr. Jan Běhounek
Tel.: (+420) 284 016 663
E-mail: jan.behounek@bohnice.cz
Rezortní bezpečnostní cíle (RBC)
Ministerstvo zdravotnictví na základě analýzy nejrizikovějších procesů ve zdravotnictví a z doporučení Světové zdravotnické organizace ustanovilo povinnost pro zdravotnická zařízení vypracovat postupy, které zajistí maximální možné bezpečí pro pacienty a v přeneseném smyslu i pro zdravotnické pracovníky. Psychiatrická nemocnice Bohnice má tyto postupy vypracovány a zavedeny do každodenní praxe. Oblasti, kterých se RBC týkají, jsou (po rozkliknutí je ke stažení informační leták):
Bezpečná identifikace pacientů →
Bezpečné používání rizikových léčivých přípravků →
Zásady správné hygieny rukou →
Kvalita a bezpečí
Psychiatrická nemocnice Bohnice je zdravotnickým zařízením s akreditovaným systémem řízení kvality a bezpečí v souladu s ustanovením §105 zákona č. 372/2011 Sb. a s vyhláškou č. 102/2012 Sb. Tento systém řízení kvality a splnění podmínek pro zvyšování kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče byl v roce 2022 opětovně prověřen Spojenou akreditační komisí o.p.s. v rámci externího auditu. Během tohoto reakreditačního šetření Psychiatrická nemocnice Bohnice obhájila udělenou akreditaci, jejíž platnost je prodloužena do 19. 10. 2025.
Bohnická cesta kvality
Vrcholové vedení nemocnice přijalo závaznou strategii konkretizovanou v jednotlivých plánech a iniciativách, které jsou nedílnou součástí veřejného závazku probíhající Reformy péče o duševní zdraví. Základní snahou vedení nemocnice je orientace na poskytování integrované péče v kontrolované kvalitě vedoucí ke spokojenosti všech zainteresovaných stran, zejména pak pacientů, zaměstnanců, zřizovatele či společnosti jako takové.
Indikátory kvality
Psychiatrická nemocnice Bohnice sleduje a analyzuje vybrané statistické ukazatele, prostřednictvím kterých vyhodnocuje úroveň kvality poskytovaných služeb (např. výskyt pádů, četnost pochval, využití dobrovolníků, řešení nežádoucích událostí). Jde o indikátory, které jsou buď sledovány napříč celou nemocnicí, nebo jen na vybraných pracovištích. Vedle strategického využití managementem jsou každoročně přehodnocené indikátory také zveřejňovány na všech pracovištích. Deklarujeme tím transparentnost i v období, kdy se sledovaný ukazatel nevyvíjí příznivě.
Procesní mapa
Ve svém systému managementu kvality Psychiatrická nemocnice Bohnice uplatňuje metodu procesního řízení formou, která není pro česká zdravotnická zařízení zcela typická. Jde o zmapování, popsání a grafické znázornění většiny procesů, které zde probíhají. Uspořádání služeb poskytovaných Psychiatrickou nemocnici Bohnice lze vnímat jako soustavu různých procesů, které se ve větší či menší míře prolínají. Samotné procesy lze znázornit graficky formou vývojových diagramů i textově prostřednictvím popisu dílčích aktivit. Příslušné procesy jsou vhodně modelovány, adekvátně znázorněny a lze jimi procházet pomocí virtuálního prostředí běžného internetového prohlížeče.
Kvalita očima pacientů
Psychiatrická nemocnice Bohnice patří mezi první zdravotnická zařízení, která se zapojila do projektu Kvalita očima pacientů (KOP) řešeného RNDr. Tomášem Raiterem, jenž to komentuje slovy: „Psychiatrická nemocnice Bohnice a její pacienti mají za sebou patnáct let každoroční realizace tohoto projektu, v němž si vede více než dobře.“ Základní myšlenkou projektu KOP je poznatek, že o kvalitě služby v konečném důsledku rozhoduje její uživatel. Podnětné informace však nezískáváme pouze od propuštěných pacientů (jak je tomu v projektu KOP), ale i od nepropouštěných nebo od nezletilých pacientů a jejich zákonných zástupců.
Schránky důvěry
Pacienti a jejich blízcí mají možnost vyjádřit pochvalu, podnět nebo připomínku, případně nespokojenost či stížnost, mimo jiné prostřednictvím tzv. schránek důvěry. Schránky jsou instalovány na všech odděleních a některých dalších pracovištích. V průběhu roku jsou schránky využívány i ke sběru dotazníků při sledování spokojenosti pacientů. Pro zvýšení důvěry ze strany pacientů a pro zvýšení záruky proti neoprávněné manipulaci s vloženým obsahem nemá personál pracoviště klíče k otevření schránky. Výběr schránek zajišťují a nálezy vyhodnocují zástupci oddělení řízení kvality a týmu nemocničního ombudsmana.
Stížnostní mechanismy
Psychiatrická nemocnice Bohnice má nastaven systém řešení stížností, jenž je v souladu s platnou legislativou. Za prioritní vždy považujeme hledání smírčího řešení stížnosti. Nedojde-li k uspokojivé dohodě mezi nemocnicí a potenciálním stěžovatelem, lze proti postupu Psychiatrické nemocnice Bohnice podat stížnost. Stížnosti přijímá tým nemocničního ombudsmana. Každá stížnost je důkladně a v zákonné lhůtě prošetřena a je-li vyhodnocena jako oprávněná, jsou přijímána opatření vedoucí k zamezení nežádoucího jevu.